Kolejna edycja Fantasy Premier League rusza wraz ze startem sezonu 2021/22 angielskiej ekstraklasy. Jednak nie warto zostawiać ustalania składu na ostatnią chwilę – już teraz możecie dołączyć do gry i zdecydować, kto znajdzie się w waszej kadrze. Przed rozpoczęciem sezonu warto zapoznać się z najważniejszymi terminami, których znajomość z pewnością pomoże w sprawnym poruszaniu się w świecie wirtualnych menedżerów.
- Terminologia Fantasy Premier League opiera się na mieszance pojęć specyficznych tylko dla gry i wyrażeń powszechnie używanych do opisu piłkarskich wydarzeń
- Słownik nie jest wyjątkowo obszerny – samo poruszanie się po tej rzeczywistości opiera się na intuicji
- Blank, DGW czy differential – te słowa trzeba znać, zanim zaczniemy przygodę z Fantasy Premier League
Fantasy Premier League: słownik pojęć
Bench boost – jednorazowy bonus, dzięki któremu cały nasz skład (łącznie z rezerwowymi) punktuje w danej kolejce
Blank – “pusty przelot”, czyli sytuacja, w której dany zawodnik albo nie punktuje w ogóle, albo nie punktuje w satysfakcjonujący sposób. Jeżeli Jamie Vardy nie strzeli gola ani nie zanotuje asysty, mówimy, że zaliczył “blanka”
Blank Gameweek (BGW) – kolejka, w której nie odbędzie się jedno lub więcej spotkań. Przełożone i odwołane mecze są powodem, przez który powstają DGW
Bonus Points System (BPS) – trzech najlepszych graczy w każdym meczu zgodnie z systemem punktów bonusowych (BPS) otrzyma dodatkowe oczka. BPS wykorzystuje szereg statystyk dostarczonych przez Optę, która rejestruje wszystkie akcje na boisku, aby stworzyć wynik wydajności dla każdego piłkarza. 3 punkty zostaną przyznane zawodnikowi z największą liczbą punktów, 2 drugiemu i 1 trzeciemu
Captain – kapitan, wybrany przez nas zawodnik, którego dorobek punktowy w danej kolejce liczy się podwójnie. W przypadku absencji piłkarza z opaską jego rolę przejmuje wicekapitan. Jeżeli i ten gracz nie pojawi się na boisku, żaden z członków naszej kadry nie może liczyć na powiększoną zdobycz
Clean sheet (CS) – czyste konto, czyli marzenia każdego obrońcy i bramkarza, którzy dzięki temu zyskują po cztery punkty. Mecz na zero z tyłu to dla pomocnika jedno dodatkowe oczko
Deadline – ostateczny termin – wszystkie zmiany (wyjściowa jedenastka, transfery, zmiany kapitanów, priorytety dotyczące zmian) muszą zostać wprowadzone na przed 90 minut przed godziną rozpoczęcia pierwszego meczu, aby zaczęły obowiązywać w danym zestawie spotkań
Differential – to gracz, który jest alternatywą dla popularnego zawodnika i ma potencjał na zdobycie podobnej liczby punktów, jednak zdecydowanie mniejsza liczba menedżerów ma go w swoim składzie
Double Gameweek (DGW) – podwójna kolejka, o której możemy mówić, gdy którakolwiek z drużyn gra więcej niż jedno spotkanie w tygodniu. W poprzednim sezonie byliśmy świadkami specyficznych sytuacji i nawet potrójnych kolejek. Każdy gameweek z nadmiarową liczbą meczów to doskonała okazja na wykorzystanie bonusów, ponieważ niektórzy zawodnicy będą punktować więcej niż raz. Łączny dorobek kapitana także liczy się podwójnie. Między pierwszym a kolejnymi starciami w takich seriach gier nie możemy dokonywać żadnych zmian
Fixture Difficulty Rate (FDR) – analiza trudności terminarza, która opiera się na złożonym algorytmie opracowanym przez ekspertów Fantasy Premier League. Zestaw formuł przetwarza kluczowe zmienne danych Opta, wraz z formą u siebie i na wyjeździe każdej drużyny (pod uwagę bierze się poprzednie sześć meczów), w celu określenia poziomu trudności każdego przeciwnika. Weryfikowany co tydzień FDR ma na celu pomóc menedżerom FPL w planowaniu strategii transferów i wyboru zespołu
Gameweek (GW) – tydzień meczowyn na który wybieramy jedenastkę, kapitana i jego zastępcę, a także decydujemy o priorytecie wśród rezerwowych
Hit – inne określenie na transfer. W każdej kolejce możemy przeprowadzić jeden darmowy ruch – każda dodatkowa roszada kosztuje nas cztery punkty. Natomiast Free hit to jeden z jednorazowych bonusów, dzięki któremu można wymienić cały skład na dany tydzień meczowy, ale zostanie od przywrócony do poprzedniego stanu po zakończeniu serii gier
ICT Index – to statystyczny wskaźnik opracowany w celu oceny zawodnika w FPL. Wykorzystuje dane o ponad 40 zdarzeniach meczowych, aby wygenerować wynik dla trzech kluczowych obszarów – wpływu, kreatywności i zagrożenia, jakie stwarza piłkarz. Dane te następnie łączą się, tworząc indywidualny Indeks ICT, co pozwala ocenić wyniki gracza pod kątem czynników, o których wiadomo, że generują punkty w Fantasy Premier League
Wildcard – dzika karta umożliwia wykonywanie nieograniczonych bezpłatnych transferów przez cały tydzień gry, jednak wszelkie ruchy są ograniczone aktualnym budżetem
Komentarze